/

ROZHOVOR: Jak vznikal lužánecký fenomén a předchůdce e-shopu, oblíbené tvořivé balíčky

Bylo, nebylo. Po roce plném zvratů a změn kvůli vládním opatřením, zrodil se vymazlený lužánecký e-shop. Opět se potvrzuje, že všechno zlé je pro něco dobré! Na začátku balíčkové mánie bylo tvoření z Rukodělného ateliéru od Anny Königové, Jany Dráždilové Schmidové a Zuzany Schmidtové, které chtěly už v říjnu 2020 dopřát svým klientkám kroužek u nich doma. A výsledek? Na podzim přes dvě stě balíčků, které byly jen pro konkrétní svěřenkyně z kroužků. Od nového roku pak nabídly deset typů balíčků veřejně přes e-shop, připravily přes pět set kusů a většina z nich je prodaná. Děvčata z ateliéru jsou jednoduše přebornice. A je vidět, že se jejich pečlivost a neutuchající zapálení zúročilo. Příjemné počtení rozhovoru s vedoucí Rukodělného ateliéru Annou Königovou.

Začalo to na Lidické v Rukodělném ateliéru při druhém podzimním zavření Lužánek. Jak vás napadlo zrealizovat
tvořivé balíčky pro děti z kroužků?
 
Balíčky jsme začaly s Janou Dráždilovou Schmidovou a Zuzkou Schmidtovou tvořit někdy v říjnu pro děti z našich kroužků, protože nám bylo líto, že k nám nemohou přijít. V září jsme stěhovaly naše oddělení na Solniční a byly jsme celé natěšené, až začne nový školní rok a my dětem i dospělým ukážeme nové učebny. Naše těšení se ale brzy rozplynulo, takže jsme přemýšlely, čím alespoň z části nahradit radost, kterou klientům účast v kroužku přináší. A protože jsme rukodělně zaměřené oddělení, myšlenka balíčků se sama nabízela.
 
Kde jste brali inspiraci? Byly to vaše kroužky jen vměstnané do krabičky nebo tašky?
 
V podstatě jsi to vystihla docela přesně. Inspirace jsme měly spoustu, protože jsme už měly připravené plány do kroužků. Horší bylo ze začátku vybrat projekty, které by si klienti mohli vytvořit doma – tedy bez specifického vybavení, které běžně v kroužku používáme. Málo kdo má totiž doma různé druhy speciálních kleští, řezáky, pájky, pece a podobně. Daly jsme ale hlavy dohromady a nakonec nás napadlo hodně projektů, které jsme mohly přizpůsobit domácímu tvoření.
 
Když vláda rozhodla zavřít obchody, rozdělily jsme si, kdo a kam pojede, abychom stihly nakoupit veškerý materiál
 
Jak jste řešili materiál, když byly všechny obchůdky zavřené?
 
S materiálem to byla dost zábava. Z počátku jsme měly systém stanovený tak, aby byl co nejvíc „klient friendly“, takže si klienti mohli objednat balíčky vždy do úterka a v pátek si chodili pro balíčky. Byl to skvělý systém do té doby, než vláda rozhodla o uzavření obchodů. To nám zadělalo na problémy, protože mezi úterkem a pátkem není dost času, aby nám přišel materiál z e-shopů. Když jsme se dozvěděly, že se bude zavírat, rozdělily jsme si s Janou a Zuzkou obchody a rozjely se nakupovat. Později jsme samozřejmě nakupovaly i na e-shopech, ale právě ta nepružnost způsobená dobou dodání nám trošku komplikovala situaci.
 
Co se při přípravě ukázalo jako úskalí balíčků?
 
Jako hlavní úskalí jsme zhodnotily především ty potíže se sháněním materiálu v době lockdownu. Některé věci, co jsme byly zvyklé nakupovat za pár korun v kamenných obchodech, byly na e-shopech například dost drahé, nebo se daly objednat jen v limitovaném množství. Taky jsme si musely objednávky dobře promyslet, abychom nezaplatily víc za poštovné než za materiál. Ale to zná asi každý, kdo v této době něco nakupoval online.
 
Díky nestandardní době jsme se víc potkávali a komunikovali s rodiči a s mnohými z nich jsme si vybudovali osobnější vztah
 
A jaká je naopak výhoda oproti kroužkům? Jestli tedy vůbec nějaká je, protože lidský kontakt
nenahradí.
 
Je pravda, že balíčky nemůžou plně nahradit kroužky. Co bylo ale moc milé a jiné než za „normálních podmínek“, byla komunikace s rodiči. Běžně komunikujeme s rodiči mnohem méně. Pokud nevodí rodič děti osobně do kroužku, tak si v podstatě vyměníme pár mailů na začátku školního roku, případně na konci, a tím to končí. Tentokrát jsme si s rodiči psali při každé objednávce, vídali jsme je, když si balíčky u nás vyzvedávali, posílali nám fotky, jak jejich děti tvoří a to bylo moc milé. Pro některé se stalo chození do Lužánek pro balíčky takovým pravidelným zvykem. Na mnoha rodičích
bylo vidět, jak jsou rádi, že si s námi můžou aspoň na chvilku mezi dveřmi při předání popovídat. Myslím si, že jsme si s mnoha z nich za období druhé vlny vybudovali moc pěkný a mnohem osobnější vztah.
 
Jak jste si v ateliéru rozdělili spolupráci? Kdo vymýšlí, kdo chystá materiál a jak balíte?
 
Práci nemáme nějak striktně rozdělenou. Každá z nás přichází s nápady a pak většinu z nich realizujeme společně. Na podzim to bylo tak, že každá přišla s nějakým nápadem a potom to byla právě ona, která se nejvíc podílela na přípravě návodu. Balily jsme společně. Ve druhém pololetí, kdy se přešlo na e-shop, už jsme si práci dělily víc. Stále je to ale o hodně úzké spolupráci.
 
Velký úspěch mělo drátování a mozaiky, ale od kachliček si musíme dát pauzu. Jana naštípala dokonce šedesát kilo kachliček
 
Za tu dobu, co už děláte radost přes tvořivé balíčky, jaké výrobky se staly hitem, o co byl a je největší zájem?
 
Před Vánocemi byl velký zájem o zdobení skleněných baněk. Těchto balíčků jsme chystaly asi šedesát kusů a to jen pro naše stávající klienty. Z e-shopových balíčků byl asi největší zájem o drátování a mozaiková zrcadla. Drátování srdíček a ptáčků se dosud prodalo asi devadesát pět kusů, mozaikových zrcadel se prodalo „jen“ sedmdesát tři kusů. Prodalo by se ještě víc, ale teď si dáváme štípací pauzu. Jana do tohoto balíčku naštípala celkem šedesát kilo kachlí!
 
Potěšila vás nějaká zpětná vazba od maminek nebo dětí?
 
Pozitivní zpětné vazby nám chodí opravdu hodně. Píší hlavně maminky dětí, ale někdy i samy starší děti, nebo jejich babičky. Většinou se opakuje, že si váží toho, že se snažíme vymýšlet nové věci, které jim přináší radost a že jsou rádi, že si Lužánečtí dokáží poradit i v takové nelehké době. Mnoho maminek píše, že se vyzvedávání lužáneckých balíčků stalo jejich pravidelnou procházkou, na kterou se těší. To nám dělá velkou radost. Taky nám chodí fotky hotových výrobků od dětí. Vždycky je hrozně milé vidět výsledky dětí a taky to, že ač má každý v balíčku stejný materiál, výsledky jsou originální.
 
Když vznikl eshop, co se u tvorby balíčků změnilo? Začali jste spolupracovat na balíčcích s dalšími lektory napříč pracovišti?
 
Po vzniku e-shopu se změnila hlavně administrativa okolo, která je nyní mnohem pohodlnější. Není tolik osobní, takže ani té zpětné vazby na e-shopové balíčky nám nechodí takové množství, ale zase díky e-shopu můžeme nabídnout balíčky široké veřejnosti, což je skvělé. Spolupracovaly jsme s Andrejkou Chalupníkovou, která napříč odděleními na Lidické zorganizovala krásný balíčkový program na jarní prázdniny. Anďa dělala cestování kolem světa a my jsme jí připravovaly tvoření na Austrálii.
 
S e-shopem přišla hlavně administrativní úleva a možnost nabízet balíčky ve větším množství veřejnosti
 
Plánujete na eshop nějakou novinku?
V současnosti s Janou a Zuzkou chystáme velkou novinku. Zatím je ale ve fázi příprav a nějakou dobu potrvá, než ji budeme moci vypustit. Proto ji ještě budeme držet v tajnosti, ale moc se těšíme, až ji potom pošleme do světa.
 
 
Pro nás se stala páteční cesta pěšky z Kr. Pole do Lužánek pro tvořivé balíčky jistým rituálem, na který se všechny tři moc těšíme! Děláte svoji práci moc dobře a pomáháte nám v této nelehké době velice.                                                                                                                   Jana Malá
 
To je výborný nápad, vy Lužánečtí si umíte vždycky poradit. :-) Rukodělné balíčky považuji za současné situace za skvělý a vtipný nápad!
 

Autorka: Kristýna Kolibová
Fotografie: Archiv SVČ Lužánky, Anna Königová, Monika Čejková Ambrožová

Podobné příspěvky