ROZVÍJEJTE U DĚTÍ FANTAZII A KOMUNIKACI POMOCÍ KNIH #2
Chvíle strávené nad knížkou a zároveň v rodinném kruhu jsou pro děti od útlého věku ty nejcennější. Ale jak je motivovat ke čtení, aby si knížky oblíbily? Hrou a zábavnými úkoly! Lucie Řičánková, která v lužáneckém pracovišti Lata vede čtenářské dílny, pro vás připravila sérii pracovních listů pro nejmenší děti, předškoláky a školáky na prvním stupni základní školy. Nemáte vybrané knihy doma? Nevadí! Než si knihu objednáte, nebo vyzvednete v knihovně, můžete pracovní listy vyplnit jen tak. Anebo se inspirujte a připravte si vlastní úkoly k vaší oblíbené knize. Příjemnou zábavu!
Postavte si čtenářský bunkr ze stolu, deky nebo polštářů
V období, které brání provozovat běžné aktivity, a počasí je také jako na houpačce, můžete vymýšlet zcela nové druhy zábavy. Třeba, postavit si tajný čtenářský bunkr ze stolu, deky, polštářů… dále to nechejte na dětské fantazii. V takovém bunkru je příšeří, jen baterka osvětluje stránky knížek a postavičky, jako kdyby samy vyskakovaly z příběhů. Nebo přehodit kouzelný ubrus přes kuchyňský stůl a „zakousnout se do knížky“. Na pohádku budeme pohlížet hned z jiné perspektivy. Anebo ke knížce pozvat oblíbené hračky, nebo… však vaše děti už něco vymyslí. Čtení v netradičním prostředí je zážitek, který dětem na celý život do hlavičky i do srdíčka usadí poznání, že ČTENÍ ROZHODNĚ NENÍ NUDA!
Pro děti 2-4 roky
Devět plchů v pelechu
Kompletní pracovní list ke stažení v pdf.
Vtipné, veršované leporelo básníka Radka Malého, které zároveň rozvíjí matematickou pregramotnost u dětí. Na stránkách knížky postupně přibývají roztomilí plši, až jich nakonec skončí devět v pelechu. Děti je mohou počítat na krásných obrázcích Andrei Tachezy, na prstech, nebo ještě lépe přiřazovat kostičky či korálky. Můžete využít i prázdné plato od vajíček (jeden „pelech“ zakrýt , nebo odstřihnout) a děti mohou improvizované plchy ukládat tam.
Co u malých dětí knížka rozvíjí?
Tato činnost podporuje koordinaci oko – ruka. Pokud je barevně odlišíte, mohou si děti procvičovat i poznávání a přiřazování barev. Doporučuji také použít encyklopedii a porovnat kreslené plchy s jejich skutečnou podobou a způsobem života. Jednotlivé verše zkuste vytleskávat, nebo jinak pohybově ztvárnit. Nakonec můžete posbírat všechna domácí leporela a postavit z nich domečky, ohrádky nebo silnice.
Pro děti 3-6 let
Jezevec Chrujda dobývá vesmír
Kompletní pracovní list ke stažení v pdf.
Knížek o jezevci z lesa Habřince od Petra Stančíka vyšla už celá řada. Zdobí je krásné celostránkové ilustrace Lucie Dvořákové, které umožňují dětem sledovat krátký svižný milý příběh. V příbězích, mimo Chrujdy a jeho přátel, vystupuje i sova Stáňa, které ochrnula křidélka, a proto létá v balónkovém křesle. Je to však velmi důležitý obyvatel lesa a všechna zvířátka jí rády pomáhají.
Pohádka má tedy i pěkný sociální podtext. Při vesmírném dobrodružství si jezevec vyrobí raketu a podívá se na smyšlenou planetu Pidiluna, potká se s jejich svéráznými obyvateli a při návratu na zemi se utká se svým podlým sokem, tchořem Smradolfem.
Knížka přímo vybízí k poznávání vesmíru, srovnávání pohádek se skutečností. Také k vyrábění raket a domácích planetárií. K pozorování noční oblohy a vymýšlení hvězdných příběhů. Třeba by vaše děti bavilo i komentované pozorování oblohy, které nyní vysílá Český rozhlas Brno ve spolupráci s brněnskou hvězdárnou a planetáriem v neděli večer.
Tip: Propíchejte dno tmavého kelímku tlustou jehlou, zasuňte dovnitř rozsvícenou baterku, zhasněte a namiřte na strop.
Pro děti 5-9 let
Knihožrouti
Kompletní pracovní list ke stažení v pdf.
Autorka knížky Klára Smolíková je skvělou odbornicí na dětské čtenářství. Zábavnou formou přibližuje dětem svět literatury, probouzí v nich zvědavost. Nenásilnou formou rozvíjí čtenářské dovednosti. Využívá komiks, fantastično, akci a s jejich pomocí dovedně rozšiřuje dětem jejich vědomosti. Příběhy často posouvají (nebo naopak zdržují) hádanky, rébusy, labyrinty. Hlavním dějištěm „knihožroutského“ příběhu je knihovna a hrdiny dvě děti, které teprve začínají číst. A také Knihožrouti, bytosti, žijící v temných koutech knihovny.
Čím se živí a co se stane s námi, když se pořádně zakousneme do knížky? Čtení příběhu můžete často přerušovat povídáním o jiných knížkách, děti mohou hádat podle obalu, nebo názvu o čem knížka, kterou vytáhly z knihovny, vlastně je. Mohou si roztřídit vlastní knihovničku, podle zaměření, vymyslet, jak to udělat, aby knížka zůstala co nejdéle pěkná, zkusit převyprávět příběhy, které jste přečetli dříve.
Tip: Povyprávějte dětem o oblíbených knížkách vašeho dětství, možná je ještě někde najdete. Vyrobte si vlastního Knihožrouta, který bude knížky hlídat, a pochopitelně občas něco vyvede. Brány knihoven se otevřely, běžte na návštěvu!
Nepřehlédněte I. díl čtenářské dílny na Lužánky Live.
Autorka textu a pracovních listů: Lucie Řičánková
Fotografie: Pixabay.com