Pedagogická diagnostika není diagnóza, hledá řešení a potřeby dítěte, říká Jiřina Bednářová
Proč bývá u současných dětí problém s vývojem řeči? Jaké jsou mýty v pedagogice? A také tipy pro rodiče, jak mohou na vývoji dětí předškolního věku pracovat. Témata dalšího rozhovoru v podcastu Lužánecká čtvrthodinka, tentokrát s Jiřinou Bednářovou, speciální pedagožkou a lektorkou, která se už desítky let věnuje dětem, jejich rozvoji a vzdělávání. Spolupracuje také s Lužánkami na různých projektech, kurzech, webinářích a na Konferenci předškolního vzdělávání, která se chystá letos v říjnu v Brně.
V dalším díle Lužánecké čtvrthodinky přijala pozvání Jiřina Bednářová, speciální pedagožka a lektorka, která se už desítky let věnuje dětem, jejich rozvoji a vzdělávání. Je autorkou řady odborných publikací, diagnostických nástrojů a metodik, které pomáhají učitelům a rodičům porozumět potřebám dětí, hlavně dětí v předškolním věku. Spolupracuje s pedagogickými fakultami, vede kurzy a semináře po celé republice a propojuje teorii s praxí. A v neposlední řadě je odbornou garantkou vzdělávání pedagogů mateřských škol a tematických projektů v Lužánkách, a to už 13 let. Je maminka dvou synů a má tři vnučky.
„Pro současné děti je typická nerovnoměrnost vývoje. Jsou oblasti, které jsou u dětí rozvinuté výrazně nad úrovní věku, umí například hvězdné soustavy, vlajky států nebo druhy mraků. Ale pak jsou oblasti, které jsou zase pod úrovní vývoje dítěte předškolního věku, a to je teď často řeč. Důvodů je několik, například dlouho dětem stravu mixujeme, neučíme je kousat, a to má vliv na oromotoriku. Málo si s dětmi povídáme. Měli bychom mluvit už na malé novorozence a kojence. Dítě tomu sice nerozumí, ale pracuje s hlasem, který je pro něj emocionálně velmi důležitý,“ uvedla Jiřina Bednářová v podcastu.
Poslechněte si sedmý díl podcastu se speciální pedagožkou Jiřinou Bednářovou na Spotify
#7 Pedagogická diagnostika není diagnóza, hledá řešení a potřeby dítěte, říká Jiřina Bednářová
A také na YouTube
Rádi byste si poslechli předchozí díly?
#6 Tvoření zklidňuje a podporuje soustředění u dětí zdravých i s handicapem
#5 Horolezení je životní styl, učí překonávat své hranice i pokoře
#4 Akrobati v Německu to umí se švihadly, v Česku zase víc kouzlíme
#3 Od těšení na miminko, přes péči o nejmenší děti až po cvičení se školáky
#2 Jak podpořit kreativitu a zbavit se strachu z chyby? Zkuste umělou inteligenci
#1 „Letní tábory vybírejte hlavně s dětmi,“ doporučuje ředitel Jan Ondroušek
Zaujalo vás téma?
Klikněte na „sledovat„, ať vám žádný další díl neunikne!