/

#8 Výukové programy pomáhají odhalit vztahy ve třídách a jak s nimi pracovat

Jaké programy a kurzy nabízí Lužánky školám a školkám? Proč je důležité vyrazit s třídou za hranice školy? O jaká témata je zájem, co je aktuálně trendy? A co dělat, když je v kolektivu nějaký problém, třeba šikana? V dalším díle podcastu jsme se s pedagožkou volného času Petrou Rycheckou alias Peckou věnovali vzdělávání. A nakoukli jsme i do zákulisí dětského divadelního souboru Brnkadla, který letos oslaví pětatřicet let.


V dalším díle jsme přivítali Petru Rycheckou alias Pecku, která je v Lužánkách už pětatřicet let! Narodila se v Ostravě, do Brna ji přivedla studia na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity, obor Český jazyk a pedagogika se specializací Dramatická výchova, což společně s Lužánkami určilo její profesní dráhu. Začínala na Středisku dramatické výchovy na Lidické, pak vedla lužánecké pracoviště Lidická, poté byla zástupkyně ředitele pro pedagogickou činnost a nyní několik let působí na oddělení Vzdělávání.

„V Lužánkách je neskutečná tvůrčí svoboda a zároveň zázemí. Člověk může růst a přitom mít pocit jistoty jako doma,“ zmínila Petra Rychecká v rozhovoru.

 

Pořádá spoustu výukových programů jak pro žáky a žákyně základních a středních škol, tak pro pedagogy a pedagožky. Byla taky metodička v projektech ESF O krok dál a Za hranice školy – propojování formálního a neformálního vzdělávání. Založila dětský divadelní soubor Brnkadla a vede dramatický soubor Aspol. Je nejen lektorkou kroužků, ale pořádá také kurzy, tábory a nesoutěžní divadelní přehlídku Brnkání. Spolupracuje s Filozofickou fakultou Masarykovy univerzity i s Janáčkovou akademií múzických umění. Poslední dva roky organizovala Konferenci volnočasového vzdělávání pro desítky lektorů a lektorek z celého Česka. Má psa – pudlici, ráda cestuje, baví ji četba, improvizace a samozřejmě divadlo.

„Školní třídy vznikají jako nahodilá smečka, kde se každý snaží najít své bezpečné místo. A my lektoři, i když vedeme výukový program zaměřený na literaturu nebo povinnou četbu, tak skrz divadlo pracujeme s dětmi a se vztahy, které tam mezi nimi jsou. Musím nejprve získat jejich důvěru, že to nebude trapný a zbytečný. Musím vnímat dynamiku, co se v tom kolektivu odehrává, a vybrat pro ně téma, které je bude zajímat, aby byly ochotní o tom přemýšlet,“ řekla Rychecká.

 

Poslechněte si osmý díl podcastu s pedagožkou volného času Petrou Rycheckou 

#8 Výukové programy pomáhají odhalit vztahy ve třídách a jak s nimi pracovat

A také na YouTube
Rádi byste si poslechli předchozí díly?

#7 Pedagogická diagnostika není diagnóza, hledá řešení a potřeby dítěte, říká Jiřina Bednářová
#6 Tvoření zklidňuje a podporuje soustředění u dětí zdravých i s handicapem
#5 Horolezení je životní styl, učí překonávat své hranice i pokoře
#4 Akrobati v Německu to umí se švihadly, v Česku zase víc kouzlíme
#3 Od těšení na miminko, přes péči o nejmenší děti až po cvičení se školáky 
#2 Jak podpořit kreativitu a zbavit se strachu z chyby? Zkuste umělou inteligenci 
#1 „Letní tábory vybírejte hlavně s dětmi,“ doporučuje ředitel Jan Ondroušek

Zaujalo vás téma? 

Klikněte na „sledovat„, ať vám žádný další díl neunikne! 


Autorka: Kristýna Bejčková
Grafika: Adam Gerža

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *