Rozhovor: Inspirací pro návrh nového loga byli přímo Lužánečtí
Výrazem „steezy“ je označovaný složitý trik z prostředí extrémních sportů, který je provedený s takovou lehkostí a stylem, že působí naprosto přirozeně a jednoduše. (pozn. redakce: Citace z webu designerského studia – steezy.studio) A tím je řečeno vše, celá filozofie brněnského designového studia Steezy, které vyhrálo výběrové řízení na novou vizuální identitu Lužánek před čtyřmi lety. Hravým a přitom profesionálním přístupem ohromili několikačlennou lužáneckou komisi, která se skládala z vedení a lužáneckých grafiků. S jakými firmami už spolupracovali? Proč jsou pro ně Lužánky srdcová záležitost? A co pro ryze mužský tým bylo při tvorbě návrhů nejtěžší? Seznamte se se studiem Steezy přes jeho spolumajitele Jakuba Macu.
Můžeš nám na úvod představit vaše grafické studio? Jsme původně brněnské designérské studio, sídlíme na Obilňáku a dnes už i v pražských Holešovicích. Věnujeme se primárně vizuální komunikaci. Ve studiu se potkávají nejrůznější kreativní profese od grafických a produktových designérů, přes animátory, filmaře, kopíky & markeťáky, až po architekta. Rádi proto řešíme komplexní projekty, kde se konceptuální, grafický přístup propojuje například s motion designem či prostorovou tvorbou.
S jakými společnostmi už jste spolupracovali?
Pracujeme pro společnosti z celého světa. Tvořili jsme pro Nike, Adidas, Vans, KFC, Honeywell, SAP, Monster, Tullamore Dew, Technics, Škodu, atd. Nejraději ale máme práci pro lokální klienty, kde se přímo můžeme podílet na místní kultuře. Tímto zdravíme Ještě Jednu, Eggo, Industru, Sorry, pečeme jinak, Farmu Ráječek, Manyu, Kimono a koneckonců i celé Lužánky. :-)
A na jakou spolupráci jste nejvíc pyšní a proč?
Baví nás spolupráce s Footshopem, kde jsme mohli dělat spoty pro naše oblíbené značky Nike, Vans, Adidas, atd. Jsme rádi za nekonvenční rebranding celého Infinit Wellness, který jsme postavili na autorském písmu. Máme rádi všechny naše spolupráce s místními gastro love-brandy, kde nepřímo děláme radost i stovkám a tisícům fanouškům místní dobré kávy a dobrého jídla.
Obecně nás velmi těší, když pomůžeme vybudovat nějakou značku prakticky z ničeho a pak sledovat jak roste, pozitivně ovlivňuje život ve společnosti a inspiruje další a další lidi k plnění těch svých snů.
Teď k Lužánkám. Proč jste se před lety rozhodli zapojit do výběrového řízení?
To byl úplný no-brainer. Za prvé máme rádi výzvy a za druhé je to přesně ten typ organizace, která má společenský přesah a pro kterou nás těší pracovat.
Co jsou pro vás Lužánky?
Vzhledem k tomu, že mám trvalé bydliště na třídě kpt. Jaroše, jsou pro mě Lužánky hlavně park, kam chodím běhat, venčit psa, kam chodím na procházky a na pivo. :-) Ale obecně pro nás Lužánky představují službu široké veřejnosti a jsou vzorem pro mnohé menší organizace, které poskytují útočiště pro smysluplné trávení volného času. Zejména v okolních městech a vesnicích.
Jakým směrem jste se tehdy rozhodli vydat při změně vizuálu?
Náš záměr bylo vytvořit výraznou, zábavnou, jednotnou, odlehčenou a hlavně hravou a otevřenou vizuální identitu. Tedy takovou, která odráží autentickou a pravou povahu SVČ Lužánky. Takovou, která si na nic nehraje a přitom si vlastně hraje pořád. :-) Celé je to založené na autorském písmu, které jsme vám vytvořili na míru, a intuitivním vizuálním systému, pomocí něhož můžou i grafičtí laici tvořit působivé materiály. Jednotně a bez omezování striktními pravidly.
Náš záměr bylo vytvořit výraznou, zábavnou, jednotnou, odlehčenou a hlavně hravou a otevřenou vizuální identitu. Tedy takovou, která odráží autentickou a pravou povahu SVČ Lužánky. Takovou, která si na nic nehraje a přitom si vlastně hraje pořád :-)
Co vše obsahuje změnu „nové identity nebo vizuálu“?
Kromě vytvoření jednotného systému logotypů a značek pro všechny lužánecké pracoviště, produkty a služby, jde také o dopracování zmíněného fontu Lužánky do prakticky použitelné podoby. Na tom to celé stojí. S tím budeme tvořit sadu základních šablon posterů, pozvánek, apod., která bude dostupná a snadno použitelná pro všechny, kdo budou mít zájem tahat za jeden provaz.
Specifikem Lužánek jsou jednotlivá pracoviště a posílení jejich identity právě přes vizuál. Jak jste se s tím vypořádali?
Nejprve jsme uvažovali nad dovětkem k dominantnímu logu Lužánky. Jenže pracoviště jsou pro lokální komunitu často známá primárně pod vlastním názvem, a tak jsme se vydali opačnou cestou – tedy že dovětkem bude mateřská značka SVČ Lužánky.
K ujednocení nám pak velmi pomohl autorský font Lužánky, který rodinu logotypů vizuálně spojuje. To ale není všechno. Využili jsme to, že všechna pracoviště začínají písmenem „L“ (které zobrazují zároveň nos) a vytvořili jsme sérii specifických obličejů pro každé pracoviště. Tyto obličeje pak mohou pracoviště využívat jako avatár, například na sociální sítě, apod.
Využili jsme to, že všechna pracoviště začínají písmenem „L“ (které zobrazují zároveň nos) a vytvořili jsme sérii specifických
obličejů pro každé pracoviště
Co pro vás bylo při tvorbě nejtěžší?
Hned od počátku jsme tušili, že nejlepší cestou, jak sjednotit tak různorodý celek jako jsou Lužánky, bude návrh autorského písmo. Kdo ale někdy písmo navrhoval – a těch lidí zase není tolik – dobře ví, že to není žádný med. Trefit se tedy s písmem tak, aby bylo výrazově hravé a čitelné a nespadalo do infantilnosti nebo přezdobenosti, byl docela oříšek.
A můžeš nám ve stručnosti popsat, jak jste při tvorbě například loga postupovali? Co by mělo evokovat, z čeho jste vycházeli, čím jste se inspirovali a jestli odkazuje k určitým hodnotám Lužánek?
Chtěli jsme vytvořit něco, co jsme ještě neviděli. To se povedlo v jedinečné kombinaci autorského písma a vnořených obličejů, které jsou základem sdílené identity. Kromě toho to celé samozřejmě musí dávat smysl. Myšlenka je tedy návrat k hravosti, otevřenosti a lidské tváři střediska volného času. Inspirací jste mimochodem byli i vy, když jsem v jedné z vašich moodboardových nástěnek zahlédl ve zdánlivě abstraktních tvarech siluetu obličeje. :-)
Při tvorbě nového vizuálu jsi zmínil: Těšíme se na moment, kdy novou vizuální identitu vypustíte do světa a začne žít vlastním životem. Co říkáš na implementaci po víc než dvou letech od uvedení, jak se nám to povedlo?
Mezi brand designéry panuje takový nešvar, že mají často tendenci odsuzovat své klienty, že se striktně nedrží autorského záměru, že některé aplikace jsou úplně dezinterpretovány a že se tím už nemůžou chlubit. My jsme naopak už v tendru tušili, že není šance při tom množství lužáneckých projektů a nadšenců, kteří budou s identitou pracovat, udržet nějakou přísnou linii a hranice. Proto je identita postavená na písmu a nemá nějaké zásadní limitace. Je to taková hravá skládačka a my jen v průběhu času pozorujeme, jak vás baví si s ní hrát. :-)
Identita je postavená na písmu a nemá nějaké zásadní limitace. Je to taková hravá skládačka a my jen v průběhu času pozorujeme, jak vás baví si s ní hrát
Logo, písmo a veškeré nové grafické prvky používáme v prezentaci nejen online, ale vznikl taky nový merch. Jak se ti líbí spolupráce s Meatfly, jak sluší mikinám, legínám nebo ponožkám nový vizuál?
Za mě super. Líbí se mi, že jste se dali dohromady s místním výrobcem a rozhodli se jít i do vlastních střihů. Je fajn, když u merche nezůstane jenom u potisku.
Co bys popřál nové lužánecké identitě do budoucna?
Popřál bych jí a hlavně vám, ať vás to pořád dohromady baví a ať vám jen tak nezestárne! :-)
A na čem teď pracujete, jestli to není tajné?
Asi nejlepší bude odkázat čtenáře na náš instagram @steezy.studio, kde zveřejňujeme aktuální projekty, které už jsou “odtajněné”. :-) Mimoto jsme se rozhodli vykouknout z Brna a rozšířit studio do pražských Holešovic. Máme tedy spoustu práce s rozjezdem nové pobočky, ve které chystáme mimojiné i podcastové studio, kde si budeme povídat nejen s našimi klienty o tom, jaké to je podnikat v Česku, jak rozjet úspěšnou značku, za čím si stát a čeho se vyvarovat. Aby se o vás jednou říkalo, že jste “love brand”. :-)
Autorka: Kristýna Bejčková
Fotogalerie: Studio Steezy