Na začátku jsem měla jen stůl, telefon a logo narýsované na papíře

Svou nepřehlédnutelnou grafikou byly Lužánky známé po celé čtvrt století. Charakteristické logo ve tvaru hodin navrhl na počátku devadesátých let mladý výtvarník Pavel Brabec a nezapomenutelnou grafickou podobu lužáneckému vizuálu vtiskla výtvarnice Gabka Odstrčilová, s kterou jsem si povídala o tom, jak se v průběhu let vizuální styl Lužánek měnil a utvářel.

Jak tenkrát v devadesátých letech probíhal proces návrhu a vzniku loga?

Soutěž na logo tenkrát vyhrál výtvarník Pavel Brabec se svým jednoduchým elkem, které znázorňovalo pět minut po třetí jako čas volnočasových aktivit. Vymyslel i barevnost, ale to bylo ještě v době, kdy byly jen černobílé kopírky a na počítači se pracovalo v textových editorech, takže se logo používalo převážně černobílé. Logo bylo tenkrát bez nápisu Lužánky. Používal se k němu jednoduchý font, který si každý mohl zvolit sám.

A ty jsi přišla do Lužánek kdy?

V roce 1992, to už bylo logo hotové a já jsem přišla do oddělení propagace Lužánek. Dostala jsem tenkrát do vínku prázdnou místnost, stůl, telefon a logo, které jsem měla narýsované na papíře. Měla jsem to logo tehdy nakopírované v různých velikostech. Buď jsem ho nakreslila spolu s obrázkem a přidala k texu, nebo jsem ho vystřihla, nalepila a hotový leták jsem šla nakopírovat do copycentra ve městě. V  Lužánkách ještě žádná kopírka nebyla.

Výtvarnice Gabka Odstrčilová při práci

To musela být docela práce. A kdy jsi dostala na propagaci první počítač?

Ono se to všechno začalo opravdu rychle měnit a počítač jsem dostala docela brzy. Potom jsme tedy měli logo i v počítači, ale vzhledem k tomu, že jsme dělali jen v těch nejjednodušších grafických programech a neměli jsme barevnou tiskárnu ani kopírku, dělali jsme letáčky jen černobíle a tiskli jsme pouze na barevné papíry. Vícebarevné tisky jsme dělali v ofsetové tiskárně, která byla v Lužánkách a my si zpracovávali i předlohy k tisku.

V té době začal vznikat i první lužánecký web?

Ano. Byla to tenkrát jenom jedna úvodní stránka a z ní vycházely tři statické stránky – to bylo vše. V té době jsem taky začala pracovat na doplňkové grafice. Začali jsme používat více barevný tisk a potřebovali jsme nějaký nosný prvek k strohému logu.

A tak jsi vymyslela tu typickou hravou grafiku, která doplnila logo?

Ano, nejdřív jsem udělala jeden oranžový domeček. K tomu jsem později vymyslela i další domečky, z nichž ten největší měl v sobě elko a to znázorňovalo jakoby ty pomalu rozrůstající se Lužánky, které se skládaly z různých budov. Vše bylo na zelené trávě a domečky byly oranžovo-žluté. Obrázek jsme používali většinou na tmavomodrém podkladu a objevil se takto i na obálce naší první výroční zprávy v roce 2004.

Tvoje písmo i obrázky jsou charakteristickým prvkem, se kterým si lidé spojují Lužánky dodnes. Vycházely tvoje obrázky i z toho, jak jsi do té doby sama tvořila?

Ani ne, obrazy, které jsem si malovala doma, jsem mívala v hodně temných barvách. K tomu logu jsem ale potřebovala něco pozitivního, a proto jsem zvolila ten domeček. A od toho se odvíjely i další prvky. Nápis Lužánky nebyl tehdy součástí loga a nebyl jednotný. Já ráda používala k logu ručně psané písmo protože mi přišlo že se k Lužánkám lépe hodí. Všechno jsem dělala ručně, pak jsme to teprve skenovali a pracovali s tím.

Takže to byl zárodek lužáneckého písma s názvem Gabka?

Ano, tím jsem psala většinu nadpisů. Bylo to tak, že jsem nejdřív nakreslila obrázek a nadpis a potom jsme k němu přidali na počítači doprovodný text. Později nám jedna firma v Praze udělala elektronickou abecedu a vznikl font s názvem Gabka.

A ten font jste potom přidali i k logu.

Když už jsme měli elektronické písmo Gabka, tak to byl jen krok k tomu, spojit vše dohromady. Říkali jsme si, že k jednoduchému lužáneckému logu bude písmo Gabka kontrastní, a zároveň bude vyjadřovat tu naši volnost a kreativitu. Navíc bude dobře zapamatovatelné, protože takové písmo žádná jiná firma nemá. K tomu jsme pak do normálního písemného projevu zvolili po konzultaci s grafičkou písmo Corbel.

To všechno jste zahrnuli i do grafického manuálu?

Ano, asi před šesti lety vznikl grafický manuál, jak jsme ho měli dodnes. Brali jsme to hlavně jako takovou praktickou příručku pro zaměstnance. Aby věděli, co je na letáčku nejdůležitější, že má naše logo a písmo nějaké zákonitosti a na co si dát pozor, ale zároveň aby měli určitou volnost, aby každý letáček z Lužánek nevypadal úplně stejně a nesplývaly tak všechny naše aktivity dohromady.

Do nového školního roku Lužánky vkročily v novém kabátě. Pokud se chcete o aktuálním vizuálu Lužánek dozvědět víc, můžete si přečíst článek o tom, jak nové logo vznikalo.


Text: Anna Petrželková

Fotografie: Archiv G. Odstrčilové a SVČ Lužánky

Podobné příspěvky