Nejmladší generace Alfa není lhostejná, naopak je velmi citlivá
Skibidi, brain rot nebo rizz. Slovník generace Alfa se sice liší od slovníku těch starších, ale zase takové rozdíly mezi námi nejsou. „Raději pojedu na dovolenou někam na hory než dostat počítač za x tisíc,” opakovalo se na konferenci Svět generace Alfa od dětí ze sedmé třídy brněnské základní školy. Všichni potřebují pocit bezpečí bez ohledu na věk. Onu jistotu a orientaci ve stále se měnícím světě by měli dodávat starší těm mladším, kteří se zase lépe a přirozeněji pohybují v současných technologiích, médiích a žijí tady a teď. Překlenutí propasti mezi generacemi, strachu z neznámého a nového, pomyslným mostem je komunikace a mezigenerační setkávání. Co dalšího zaznělo na konferenci ve Středisku volného času Lužánky, kde se sešlo pět desítek pedagogů z celého Česka?
Svět generace Alfa byl tématem dvoudenní konference neformálního i formálního vzdělávání, která se konala v Brně ve Středisku volného času Lužánky na konci listopadu. Pedagogové a pedagožky se na diskuzích zabývali otázkami, jaká je současná generace dětí, které se narodily po roce 2010 do digitálního světa, jaká jsou její specifika, potřeby, problémy a jakým způsobem a co je můžeme učit. Téma rozdílů i podob různých generací se prolínalo celým setkáním a bylo předmětem úvodního kvízu i následné přednášky v podání psycholožky Michaely Štáfkové.
Do té se zapojili i žáci 7. třídy Základní školy Krásného, kteří zastupovali generaci Alfa a snažili se vysvětlit starším generacím pro ně neznámé pojmy i pohledy na svět. Mezi jejich vzkazy patřilo například: „Nejsme špatná generace! Jsme takoví, jací jsme a nejsme zdrogovaní. I když dokážeme přijmout, že každý vypadá jinak, stejně z toho můžeme být smutní.”
Tématem generačních rozdílů i podob se zabývala i následná panelová diskuse, kde se prolínaly a střetávaly názory odborníků z různých oborů – Julie Dobrovolné, která se zabývá výzkumem stresu, Jana Kršňáka, autora knihy DIGIDĚTI, Petra Sojáka z Katedry sociální pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, a Michaely Štáfkové, odbornice na řešení kyberšikany, závislostí a stalkingu.
Velká část konference byla věnována praktickým workshopům, ve kterých měli účastníci možnost nahlédnout do moderních inovativních pedagogických projektů. Zabývali se umělou inteligencí, finanční gramotností, postavením učitelů v současném vzdělávání, využitím technologií v hrách a sociálně emočním učením. Lektoři Bára Karpíšková, Zuzana Kročáková, Radka Tesárková a Monika Jirásková, Marek Matouš Bula, Jitka Svobodová a Jan Kršňák byli zárukou zajímavých témat i aktivit.
Na závěr akce se propojily poznatky z jednotlivých workshopů a ukázalo, že podstatné nejsou rozdíly mezi generacemi, ale společná chuť učit se od sebe, vzájemně si naslouchat a inspirovat se druhými. Proto jsou takováto setkání pro každého, kdo pracuje s dětmi a mládeží, naprosto zásadní součástí práce.
A co nás může naučit generace Alfa? Vrátit se nohama na zem a zasoustředit se, uvědomění časového pressu, zpět k důležitým potřebám, například být pospolu, užít si čas s rodinou, více spolupracovat, užívat si čas tady a teď a ne co bylo nebo bude. „Děkujeme všem za vloženou energii, čas a chuť se učit!” uzavřela za oddělení vzdělávání organizátorka Petra Pecka Rychecká.
Autorka textu: Petra Pecka Rychecká
Fotogalerie: Archiv konference Svět generace Alfa